dinsdag 7 juni 2016

SEXY SALAD: Super-over-the-top-green-salad




Is dit je eerste keer op onze blog? Wauw, super! Welkom dan. Ik bedacht me net dat ik eigenlijk nooit eerder heb uitgelegd waar de naam 'HandsOffMyFood' vandaan komt... Wel, in de tijd dat het hersenspinsel HandsOffMyFood werd bedacht, kookte ik regelmatig allerlei experimentele gerechten, waar iedereen van wilde 'meepikken'. Je kent dat wel, met z'n vork effe in je bord om dan te zeggen: "hmm ja, dat is wél lekker...". -Vooral Mister Foodie is hier de schuldige aan... - (Ik weet dat je nu je wenkbrauw ophaalt meneer!)
Eigenlijk vond ik dat gewoon niet altijd even fijn. Tja, ik ben niet zo'n deler. Wél als ik weet dat ik een heleboel zal moeten koken (een cake bijvoorbeeld), maar als ik 1 kommetje muesli maak, wil ik dat ook gewoon héél graag zelf opeten. Alleen. Zonder een vreemd lepeltje in m'n potje. Dat is lastig, als je wil proeven. Dus, vandaar. Hands-Off-My-Food, maar, alsjeblief, hier heb je het recept! Maak het even lekker zelf!



De receptjes die we schrijven zijn bijna altijd 100% plant-based en clean. Ik geloof écht in 'the benefits' van 'wholefood'. Ik ben géén dieetkundige of diëtiste en dat wil ik ook helemaal niet zijn. Voor mij is HandsOff een whole-food-page. Het is aan ieder voor zich op uit te maken wat goed is voor jouw lichaam of niet, of hoeveel 'vetten' je wil eten. Ik tel niets, geen punten, geen calorieën. Dus, op die vragen kan ik -helaas- niet antwoorden... 

Waarom ik dit nu allemaal vertel hé? Ja, klinkt best ernstig als ik het zo nalees... Maar soms moet je ook gewoon even nadenken over de doelen die je jezelf stelt. Waar sta je nu, en waar wil je echt naartoe. Ik denk dat de sleutel tot doelen behalen is, af en toe stil staan bij wat je nu écht als volgende stap wil doen. En daar zit ik nu op te peinzen. Jullie horen het vast. Ik hou mezelf ook niet graag voor de gek... Een cateringbedrijf of een eigen lunchbar is een droom, maar eentje die hoog in de lucht zweeft. Zeg nu zelf, het is toch veel leuker om kleine vakjes van je checklist af te vinken? 

Goed, opnieuw naar de orde van de dag! Over-the-top-salad! Dit is trouwens een mega-grote portie! Reken dat je hier makkelijk met zes tot zeven mensen van eet! Tjah... 

Ingrediënten: 
- 100g couscous (volkoren)
- 1 blik linzen, uitgelekt
- 2 handen vol rocula
- 1 hand vol veldsalade
- 1 komkommer, in blokjes
- 3 geraspte worteltjes
- 1 geraspte biet
- 1/4 geraspte venkel
- 4 el pompoenpitten
- 4 el geroosterde amandelnoten 

Dressing: 
- 1 el graanmosterd
- 1 el tahin
- 6 el olijfolie 
- 8 el water 
- 6 el ahornsiroop 
- zout
- peper
- chilivlokken 

How to: 
- Kook de couscous gaar.
- Was en schil de groenten.
- Snij de bladgroenten fijn. Meng ze door elkaar.
- Rasp de venkel, de biet en de wortels in de keukenmachine.
- Rooster de amandelen.
- Hak de amandelen fijn.
- Snij de komkommer in blokjes.
- Tenslotte meng je alles onder elkaar, samen met de linzen en de pompoenpitten. 

- Maak de dressing door alle ingrediënten te mengen. 
- Giet over de salade. 


Héérlijk! Echt!  Yummie! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten