woensdag 8 juni 2016

BREAKFASTMADNESS: Healthy-chocolade-balletjes! Bye bye ontbijtgranen uit een doos!



Ontbiiiiijt! Toch een van de fijnste momentjes van de dag, niet? Zéker als je weet dat het een feestje wordt! Mijn kids smulden hun kommetjes tot de laatste druppel leeg. Ik ook. Jammie! 
Vroeger, toen ik kind was, was ik helemaal gek van de dozen ontbijtgranen. Die met de stickers in verstopt. Mijn lievelingsdingen waren die grote chocolade-balletjes. Als je ze lang genoeg liet drijven, en je roerde af en toe, kreeg je een héérlijk chocolademelkje. 



Ondertussen weten we allemaal wat goed en vooral niet goed is aan de ontbijtgranen-uit-een-doos. Tenminste... Dat hoop ik een beetje. Ze bevatten veel te veel suikers voor ons, maar zeker voor onze mini-me's!
Laat je nooit-of-te-nooit beetnemen door slanke mevrouwtjes op de doos. Ze zijn nep. En ze eten muizen-porties. Sla deze gang gewoon over in de supermarkt.
Maar... Wat als je je kids écht even wil verrassen met een top-kind-vriendelijk én gezond ontbijtje? Tadaaaaa! Deze balletjes zijn een regelrechte hit! 


Je hebt drie mogelijkheden...

Je maakt ze instant, zoals ik deze ochtend. Met een goede keukenmachine is dat zo'n 10 minuten werk- en roltijd.
Of...
Je maakt ze de avond voordien en stopt ze in de koelkast.
Of...
Je zet je neer, maakt een gigantische portie en vriest ze in kleine porties in. Haal ze de avond voordien uit de vriezer en stop ze een nachtje in de koelkast. Altijd verse healthy stuff in huis... én blije kids! 



Ingrediënten voor 30 balletjes: 
- 1/2 cup pecannoten
- 1 cup dadels
- 1 cup havermout 

- 1tl vanille
- 2el carobe

- eventueel enkele druppels (!) water (liever druppel per druppel...) 

Verder in je potje: 
- verse frambozen
- homemade-amandelmelk 

- banaan
- gepofte quinoa 


How to: 
- Doe de pecannoten in je keukenmachine.
- Voeg de havermout, carobe en de vanille toe en maak, via de pulseknop, een kruimelig geheel.
- Voeg de dadels toe, een voor een.
- Check de textuur. Misschien is je deeg niet plakkerig genoeg, dan voeg je een druppel of vijf water toe. Check opnieuw. Voeg je teveel water toe, is de boel te kleverig. Dan kan extra havermout helpen.
- Rol kleine balletjes (knikkers groot).
- Vul je potje met een balletje of 10, een halve banaan in schijfjes, frambozen, amandelmelk en gepofte quinoa. Njammie! 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen