maandag 30 mei 2016

WRAAUWFOOD: Chocolademousse-chili-rawcake! #workshopidee




Zoet en toetjes. Het blijven echt mijn zwakke plekken. Hoewel ik ondertussen wel de grote rommel van de zoete lief-voor-je-lijf-zondes kan onderscheiden, blijven dessertjes écht mijn allerfijnste keukenexperimenten. Een beetje chocolade, een snuif kaneel...just yummie!  
Iedereen die een beetje Hands-Off-My-Food-minded is, wéét dat ik helemaal 'in luv' ben met rawfood-gebak. Ik maakte ze echt al op 101 manieren. Met fruit, chocolade, noten, dadels, vijgen, wortel,...
Zo ongelofelijk dat het niet bekender is onder het grote publiek! 





Dit weekend kruiste er een heerlijke workshop mijn pad. Yes, alweer bij Lekker Vitaal. Ik volg er ondertussen bijna elke workshop en werd echt al elke keer omver geblazen van hoe heerlijk je kan koken, met zulke simpele ingrediënten.
Deze keer was het onderwerp niets minder dan taart. Taart, in a rawfood-way. Zo helemaal mijn ding!

Of dit past binnen een gezonde eetgewoonte? Oh ja! Alle taarten hebben als hoofdingrediënt noot, groente of fruit. Ze hebben niets te maken met dat gebak van bij de bakker (en zijn ook gewoon tien keer lekkerder). 

De uitleg die Andree gaf, was ook deze keer erg verhelderend. We weten gewoon niet wat we eten -ik ontdek ook nog elke dag een tikkeltje meer zin in de onzin-. Plantaardige boter is vaak ronduit slecht voor je gezondheid, zoetstoffen maken je lijf ziek en suiker... tja... Daar hebben we het al een keertje over gehad.

Maar... wat blijft er dan nog over om wél taart van te knutselen?  Hmm.. 




De eerste cake die we maakten, was op basis van wortel. And yes, carrotcake counts as a vegetable! Ga je ooit een keertje aan de slag met wortel, vergeet dan de kaneel- of koekkruiden niet. Ze zijn echt een prima match blijkbaar!
Een geheimpje -en toen ging de wereld voor me open- om je rawfoodcake luchtiger te maken, is psyllium. Again. Vlozaad is werkelijk een hebbeding in je keuken. Vandaag verhuisde het van de hoogste plank uit m'n keuken naar m'n aanrecht. Time to meet. Shop het in je natuurwinkel en glimlach. Je hebt net een echt zinvol 
vezeltje gekocht! 


Nadien gingen we door met een shortcake die héél erg leek op aardbeientaart van bij de bakker. Alleen was deze... ehm... zoveel heerlijker! De volle zoete smaak van aardbeien, gemengd met aardbeiengelei (psyllium, again) op een vrolijke bodem van amandel en kokos. Yummie! 
Er werd véél goedkeurend geknikt en geglimlacht. Deze was de absolute topper van de voormiddag. Ik denk trouwens dat ik deze week een variatie voor jullie in elkaar puzzel van...nectarines en abrikozen. Zuur fruit in combinatie met een zoete bodem, it's a hit.



Over de bodem gesproken... Ik heb een bedenking bij alle vorige raw-food-cakes die op onze blog verschenen. Skip the Vitamix. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar werken met een keukenmachine als MagiMix, is in dit geval écht een aanrader. Je noten blijven korrelig en kleverig, en vormen een minder sticky geheel. De boel kleeft wel aan elkaar, maar blijft toch handig eten. Bodems van rawfoodtaarten maak je trouwens altijd in een handige verhouding van 1,5 cup noten en 3/4 cup gedroogd plakkerig fruit. Bestudeer de boel wanneer je alles bij elkaar kiepert, wanneer je 'deeg' kleeft is het perfect. Het mag niet uit elkaar vallen bij het snijden van je taart. Het hoeft ook niet een grote bal te zijn, dan ben je te ver.

Combinaties kunnen gemaakt worden van kokosmeel, pecannoten, walnoten, hazelnoten, vijgen, dadels, abrikozen, cranberry, .. Dream it, try it! Eindelijk eens pattiserie die niet afgewogen hoeft te worden. Even voelen of de boel kleeft, en klaar. 


Een goede tip die ik meepikte -hé, dat deed ik ook nog niet!- is plastic folie in je vorm leggen. Bakpapier is net dat tikkeltje te dik en plastic folie geeft prachtig gladde randen. Je moet het gewoon even doen...

Na de cheesecake -die kenden we al!-, kwam er een of ander érg fijn taartje aan bod. Chocolade. Hij overtrof zomaar even al mijn voorgaande chocolade-avonturen. Dit is écht waar, het lekkerste dingetje dat ik ooit heb geproefd! Eindelijk begreep ik ook waar ik het telkens mis had. Het draait 'm om dat magische bruine poeder dat erg veel lijkt op cacao... carobe! 
Carobe-poeder smaakt minder 'chocolate' dan cacao, maar geeft een typische Nutella-smaak. Oh god! Samen met cacao worden ze een of ander goddelijke combinatie die je, met rijpe avocado's zo omtovert tot de meest perfecte chocolademousse. Doe hier nog een schep kokosolie bij, en je hebt perfecte vulling voor je cake. 





Ik experimenteerde vandaag eentje, een beetje meer van mezelf, en hoop dat jullie 'm lekker vinden! Voor mij was-ie de beste die ik al maakte. 







Ingrediënten: 
- 1 cup kokosrasp
- 1 cup walnoten 

- 1/2 cup gedroogde vijgen (check de ingrediëntenlijst!) 
- een snuifje zout 

Vulling: 
- 1 banaan 
- 2 rijpe avocado's
- 3 el ahornsiroop
- 1/2 cup carobe & cacaopoeder
- 3/4 el kaneelpoeder
- een snuif zout 

- 2 el kokosolie, kamertemperatuur
- 10 draaitjes van de chili-molen 


Top:
- frambozen
- kokosflakes

How to: 
- Doe de kokosrasp in een keukenmachine, samen met de walnoten en blend even, tot je een korrelige textuur hebt. Blend niet té lang, dan krijg je notenpasta!
- Voeg nu een voor een de gedroogde vijgen toe. Je deeg moet kleverig zijn, maar mag geen bal vormen.
- Leg plastic folie in een ronde springvorm van 20cm diameter.
- Stort de bodem uit op de plastic folie en verdeel hem met je handen.
- Maak nu de bodem door de randen zachtjes en stelselmatig omhoog te duwen tegen de randen. Zorg dat je ook een redelijk stevige bodem hebt. Je kneedt als het ware een kommetje voor je beslag. De randen moeten zo'n 5mm zijn.
- Druk pas aan wanneer je écht tevreden bent. 

- Bekleed te bodem met schijfjes banaan. 
- Maak nu de vulling. Blend hiervoor alle ingrediënten in je keukenmachine of blender. Meng tot je een perfecte fluweelzachte mousse hebt.
- Stort de boel uit op de bodem. 

- Smeer mooi aan. 
- Zet alles minstens 1 uur in de koelkast om op te stijven.
- Vlak voor je alles serveert, garneer je met frambozen / gehakte nootjes / kokosflakes. 


Top! 




1 opmerking:

  1. Zou ik dit morgenmiddag kunnen maken om zondag te serveren? Hoe lang blijft het goed?

    BeantwoordenVerwijderen