vrijdag 20 mei 2016

VEGAN VIBES: Tempeh-kebab met bbq-saus!


Ze waren een beetje boos, die kids van mij. Na al die salades van de afgelopen tijd hadden ze zin in burgers. Hamburgers. Om eerlijk te zijn, ik kan een gezonde burger écht wel appreciëren. Ergens zit er toch die junkfoodlover in me verscholen.
Het 'vlees' in dit recept is gerookte tempeh. Je kan net zo goed gewone tempeh gebruiken, maar die vond ik niet onmiddellijk in de supermarkt. De paddenstoelen die ik gebruikte zijn shiitake-champignons. Ze zijn geroerbakt, in een hete wok, samen met belachelijk lekkere bbq-saus en de tempeh. Samen werd het een geheel van diepe en rokerige smaken. Oh yummie! 
Deze schotel kan je net zo serveren als kebab. In een broodje of een wrap. Ik maakte er quinoabuns bij, maar het kan dus net zo goed anders. Als je het serveert met bruine rijst en bonen heb je prima taco's. Het is écht hoe jij het wil!

Ingrediënten:
- 3el olijfolie
- 500g gerookte tempeh (of gewone tempeh), grofgehakt
- 300g shiitake, grofgehakt
- 4 sjalotten, fijngehakt
- 2tl zout
- 2t look, geperst 
BBQ-saus:
- 2el kokosbloesemsuiker
- 1tl graanmosterd
- 1tl harissa
- enkele draaitjes zwarte peper
-1tl zout
-2tl paprikapoeder
- 1tl rijstazijn
- 2el ahornsiroop
- 2el tamari
- 1tl ketchup
- een beetje water (4 à 5 el)

How to: 
- Meng alle ingrediënten voor de saus, behalve het water.
- Verwarm de olie in een diepe pan.
- Fruit de sjalot.
- Voeg het zout en de look toe, samen met de fijngehakte shiitake.
- Roerbak 5 minuten.
- Voeg de tempeh bij. Bak krokant.
- Voeg de marinade bij. Bak 10 minuten, voeg eventueel telkens een eetlepel water toe, wanneer het te droog wordt.
Smakelijk! 


Tip: 
Beleg de broodjes met Vegan Cheddarsaus, groene pesto, een blaadje sla, een tomaatje, 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten