dinsdag 24 mei 2016

VEGAN VIBES: Cashew-Alfredo-pasta met broccoli

De basis van de dag. Cashewnoten. Ze zijn gewoon magisch. Het is werkelijk ongelofelijk wat je er allemaal mee kan! Van de meest hemelse RAW-taarten tot de fijnste dressings en ja... meest romige kaassauzen. Soms vraag ik me af wat er nog allemaal op m'n ontdekkingslijstje staat. Héérlijk. 



De afgelopen dagen ben ik eigenlijk niets anders aan het doen dan oude blogberichten een beetje opkrikken -wat hebben we veel typfouten gemaakt- en ze aan het overplaatsen op onze spiksplinternieuwe webstek. Sneak-preview? 

Grinnikend scroll ik door onze eerste recepten en besef ik hoe onwetend we waren. Ik was zo blij met m'n eerste RAW-dessert! Helemaal lyrisch vertelde ik jullie dat dit het lekkerste ding was dat ik ooit at! Héérlijk! Ondertussen weet ik eigenlijk al niet meer wat ik nu precies het lekkerste vond... De lijst is een beetje lang en om eerlijk te zijn... We eten hier al twee jaar elke dag wat anders dus ik ben de helft écht vergeten. 
Vandaag maakte ik wat op vraag van mijn allerliefste, allermooiste toetje. Ze is de meeste kritische van ons hele gezin. Neemt nooit een blad voor de mond. Is altijd helemaal op-en-top zichzelf. Ik zou ze opeten, alleen voor haar maar ik een excuus in mijn veganistisch bestaan. Dit prachtig stukje mini Miss. Foodie. Ze wilde pasta. En groene saus. Come on Miss Foodie, bedenk wat! 


Nu ik de foto hier post realiseer ik me net dat ik jullie nog niets verteld heb over... Mijn nieuw samenwerk-vriendje. Nora. Deze kunstenares -dat is ze écht- maakt de meest spectaculaire tafelcreaties die ik ooit heb gezien. Vooral de manier waarop ze haar porselein kleurt spreekt tot ieders verbeelding. Ik vind het écht jammer om haar bordjes te vullen -nu goed, ik kan ze niet 'niet' vullen, dan had ik geen foodblog-. Wauw. Wauw. Wauw. She's an artist.
Omdat ik op zoek was naar fijn nieuws om op jullie los te laten, en zij op zoek was naar eten om in haar borden te leggen hadden we een link. En voila. Telkens als jullie je afvragen waar dat moois vandaan komt... Van niemand minder dan Nora Nuyts en haar Keramiekstudio. 

Dit receptje is trouwens een voltreffer voor kids. Ik denk niet dat ik de afgelopen maanden mijn zoon zo snel z'n bord zag leegprikken als vandaag. Wanneer hij me inclusief groene snor en baard, een vrolijke blik toewierp en riep 'Dit is het lekkerste eten ter wereld', wist ik dat het goed zat.
Het volledige gerecht stond op tafel in 10 minuten. Dat was de exacte kooktijd van de pasta. 

Tip van de dag: week cashewnoten in porties van 100g en vries ze, met water en al in. ALTIJD geweekte cashewnoten in je huis én ik ontdekte dus vandaag... dat ze helemaal perfect werkbaar zijn. 

Liefs! 

Ingrediënten: 
- 1 cup geweekte cashewnoten
- 1 cup amandelmelk, ongezoet 
- 2 eetlepels met grote bergjes edelgistvlokken (dit is de vegan optie, parmezaan kan ook)
- 1 grote hand vol verse basilicum 
- 1 kleine hand vol peterselie
- 2 theelepeltjes rozemarijn
- 1 teentje look
- 1 theelepel zout
- 1/4 theelepel peper
- enkele draaien van de chili-molen 
- 150g sobanoodles 
- 1 broccoli, in roosjes 

How to: 
- Kook de noodles gaar volgens de verpakking.
- Stoom ondertussen de broccoli in een stoommandje, zo'n 6 minuten. 
- Meng de cashewnoten met de amandelmelk. De edelgistvlokken, basilicum, peterselie, rozemarijn, look, zout en peper. Doe alles in de blender en pureer minstens 2 minuten tot een perfecte gladde saus.
- Proef en voeg eventueel zout en peper toe.
- Meng de gekookte pasta onder de saus, samen met de gestoomde broccoli.
- Werk de bordjes af met enkele kleine basilicumblaadjes, chilivlokken, ... 

Smakelijk :) 



1 opmerking: