vrijdag 11 december 2015

VEGAN VIBES; #Vegan #Cheesecake #telekker. Zalig!


Happy Thursday! Hopelijk hadden jullie een erg fijne week! Momenteel sijpelt de kerstsfeer binnen in m'n huis en vier ik hier en daar een verjaardagsfeest. Meteen ook de reden om de daverende stilte op onze blog gisteren. Het was féést! Ik bakte trouwens vegan-spelt-citroen-wafeltjes. Yum! Al vond m'n broer ze wat minder geslaagd... ach! De citroen was er te veel aan, zei-ie. Kan gebeuren, met "Lemon-vanilla-wafels", lijkt me zo. 
Ik post dit bericht, een tijd nadat ik deze heerlijke vegan-cheesecake ma
akte. Het was ergens vorige week. De reden dat jullie moesten wachten... ik was het recept even kwijt! Het is trouwens een Mr. Foodie-recept. Al heeft-ie alleen gecoördineerd en stond ik aan het roer van de blender! Aha! 
Na een workshop rond bakken, had ik zo maar eventjes een kommetje vol geweekte cashewnoten over. Na een fantastisch fijn raw-gebak, kon er zelfs een echte smeerkaas vanaf! 
Over de Kerstsfeer gesproken...Ik hoop jullie de komende weken helemaal happy te maken met allerlei fijn voedsel voor de feestdagen. Om dit grondig te kunnen doen, moet ik me verdiepen in... nieuwe kookliteratuur! En hoera! Dat kan! Het fijne aan verjaardagen is dat, als je de juiste mensen uitnodigt, diegene die door en door kennen, je altijd de leukste kadootjes geven. Zo haalde ik gisteren eventjes twee kleppers van kookboeken in huis. Die boeken, waar je al maanden op aast, maar jezelf niet kan geven, omdat je er al meer dan 50 anderen hebt staan, in je boekenkast.
My New Roots én PowerFoodII zijn binnen en helemaal klaar om van voor toch achter gelezen te worden. Misschien geeft die ook voor velen een antwoord op de vraag: 'Bedenken jullie alle recepten zelf?!'... Wel ja, en neen. Net als iedereen zijn we steeds op zoek naar fijne smaakcombinaties, nieuwe manieren om foto's te maken, lekkere ingrediënten die we nog niet (zo) goed kenden... Kookboeken lezen is dé manier om helemaal up-to-date te zijn in Foodland. Na het lezen gaan ze weg en bestudeer ik m'n ijskast. Ik probeer hier en daar wat uit en experimenteer tot ik helemaal tevreden ben. 
Ook kreeg ik van m'n studie-genoten 12 kilogram verse groenten. Dat is, geloof me, een enorme bak vol. Lucky me, het zat in een houten kratje. Ik spaar die zaken voor m'n groentenwinkel-kastje in m'n keuken. Twee toppers bij elkaar dus! 
Vegan-kaas is niets nieuws, maar ik wil er gewoon héél graag even over bloggen. De reden daarvoor is dat ik het regelmatig maak, maar het altijd te easy vind om het ook daadwerkelijk neer te schrijven. Maar, misschien is dat het hele dingetje. Geen gecompliceerde, moeilijke toestanden, gewoon pure, creamy, stevig gekruide, plantaardige lekkernijen. Zo moet dat, hier op HandsOff. 
Je kan de kaas, als je dat wil, in een kaasdoek koelen. Zo krijg je een stevige bol waar je stukjes af kan snijden. Als je deze stap compleet overslaat, krijg je een beetje een kruidenkaas-achtig geheel. Even lekker, andere textuur. 
De hele boel gebruikte ik om de BioBite-zeewier-crackers te versieren tot romige taartjes. Bio-Bites houdt de boel RAW en kan je kopen in 101 smaken. Ik hou van de zeewier-versie. Zout, stevig, ideaal als contrast met de zoetheid van vijgen en druiven. 
Misschien ben jij meer voor de Italiaanse variant. Net zo lekker. Beetje anders. Het is een beetje chips-in-de-winkel kopen-gevoel. Iedereen kiest! 

Ingrediënten: 
- 1 cup RAW-cashews, geweekt
- water
- 2 eetlepels edelgistvlokken
- 2 eetlepels vers citroensap
- 2 eetlepels water
- 1 teentje look, fijngesneden
- 1/2 tl zout
- zwarte pepr
- 1/2 verse basilicum
- 1/2 verse oregano
- 1/4 eetlepel tijm
- 1 theelelep witte wijnazijn 
How to: 
- Week de cashewnoten, minstens voor 4uur.
- Blend alles, op de fijne kruiden na, door elkaar. 
- Garneer met je lievelingstopping zoals gehakte basilicum, tijm,...
- Laat een uurtje of drie opstijven in de koelkast.
- Koel voor te gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten