dinsdag 29 december 2015

SPORTSNACK: Snowballsss with lots of dried fruit and chocolate!

Sommige dingen zijn zo mooi, dat ze bijna niet om op te eten zijn. Zo ook deze heerlijke sportsnacks die ik gisteren maakten. Eerlijk gezegd, ik maakte ze niet als sportsnack, maar als koekje-bij-de-koffie op mijn laatste Kerstfeest. Er waren twee mini-puntjes die ik even over het hoofd had gezien. Ik vergat koffie te kopen -niet erg, ik ben de enige koffiedrinker van het gezelschap- én... als je een dessertje maakt, leg je het best niet te ver weg. Met andere woorden, ik ontdekte, na het vertrek van de laatste gast, deze lekkernijtjes in m'n koelkast ergens in m'n wasplaats. Jammer. 



Aan de andere kant hadden m'n gasten best voldoende te eten gekregen, en was dit dessertje waarschijnlijk de druppel geweest die iedereen uit elkaar liet spatten. Kan ik ze beter bewaren voor eigen gebruik. Ha! Met eigen gebruik bedoel ik: Diep gaan in de sportzaal en snakken naar een iets stevigs vol koolhydraten. Yep, deze komen zeker in aanmerking. Ze bevatten dadels -yes, ze zijn tenslotte van HandsOffMyFood-, gojibessen, gedroogde abrikozen en een boel amandelen. Zo lekker! 

Bewaar ze weken lang in je diepvriezer of enkele dagen in je koelkast, wat je wil! 

Ik strooide er aanvankelijk een dikke laag kokosrasp over, om het Kerst-effect extra groot te maken. Gelukt, lijkt me zo! Kerstballen bij de koffie of in de sportzaal. Ze zijn heerlijk, met een hoog toffee-gehalte en hapklaar, zelfs voor mijn deugeniet-kleuters, die ze een voor een stiekem uit de koelkast stelen! 


Ingrediënten: 

  • 80g amandelen, tot meel geblend 
  • 100g ontpitte medjouldadels, fijngehakt 
  • 130g gedroogde abrikozen, liefst ongezwaveld, fijngehakt 
  • 60g gojibessen
  • 1/2tl kaneel 
  • 1/4tl nootmuskaat 
  • 1/4tl kruidnagelpoeder 
  • 1 vanillestokje, merg 
  • zeste van 1/2 sinaasappel 
  • zeste van 1/2 citroen 
  • 3el kokosolie, gesmolten op kamertemperatuur of au bain marie 
  • een snuifje zout 
  • 1tl oranjebloesemwater (optioneel) 
How to: 
---Nota!--- 
Doe dit niet met een gewone blender, alleen een high-speed-blender kan dit soort mengsels aan. Zelfs mijn liefste Vitamix moest vier pauzes nemen. Maar, aan de andere kant, ze waren het ZO waard! 
  • Meng de amandelen tot meel. 
  • Voeg de specerijen bij de gesmolten kokos. 
  • Voeg het gedroogd fruit bij, beetje per beetje, in de blender. Stay close! 
  • Voeg nu de specerijen, het oranjebloesemwater en het zout bij in de blender. 
  • Stort de boel uit op een snijplank. 
  • Kneed alles na -dit is geen plakkerig, maar een olie-zaakje- 
  • Maak een lange worst en verdeel in even grote stukjes (ik vermoed een 12tal) 
  • Rol balletjes. 
  • Zet in de koelkast voor een nachtje (of minstens 5uur) 
Maak nu de chocolade coating! 

Ingrediënten: 
  • 1/2 cup gesmolten kokosolie 
  • 3el gesmolten cacaoboter 
  • 3/4 cup raw cacaopoeder 
  • beetje zout 
  • 100g kokosrasp (ik gebruikte veel meer, maar ik morste wel wat!) 
How to: 
  • Meng de boel tot een mooie chocoladesaus. 
  • Dompel de balletjes een voor een opnieuw in de saus. 
  • Herhaal dit met alle balletjes een keer of drie, de laag wordt steeds dikker en donkerder. 
  • Strooi héél veel kokosrasp! 
  • Zet enkele uren in de koelkast. Perfecto! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten