dinsdag 8 december 2015

LIFESTYLE: Gettin' in shape.. #Statementbowl Yes, I'm a wannebe-skinny-bitch. #anditmakesmesweat



Wat is dat nu allemaal met die "menu's op aanvraag"? Yes, ik hoor je het denken. Wel, het komt verder uit de vraag 'Wat eet jij dan?'. Dat moet, op 'Hoe heet je?' de meest uitgesproken vraag zijn die mensen, die me niet persoonlijk kennen, stellen. Ik eet géén gras, weet je. 
Ik eet gezond. Alles wat vrij is van snelle koolhydraten, geraffineerde suiker, vlees en zuivel. Wat er dan nog overblijft, schijnt echt voor velen een raadsel. Behalve voor jullie, natuurlijk! 


Daarbij komt dat ik heel erg bezig ben met mijn gewicht. Ja, ook ik ben een echte weeg-freak. -Dat is, denk ik, voor het eerst dat ik deze woorden uitspreek-.  Om die reden heb ik m'n weegschaal uit m'n huis geschopt. Ik werd obsessief. Elke dag minder wegen was dat waar ik naartoe wilde. Dat opschrijven, op een blog, is best moeilijk. Want, het was 'heavy shit' om er vanaf te raken. Ondertussen is dat ook weer een jaartje geleden en balanceer ik ergens op een gewicht waar ik mee kan leven. Zolang ik het maar niet op een weegschaal-schermpje zie verschijnen. Dat zou me compleet crazy maken. 

In elk geval, de menu's motiveren me tot koken en eten. Op vraag van vriendinnen stuurde ik ze door en steeds meer mensen gingen er mee aan de slag. Super fijn natuurlijk, maar er kruipt een boel tijd in. Wanneer je een menu maakt horen hier ook een boodschappenlijstje en een serieuze boel receptfiches bij. Dat is nu net wat de menu's zijn. Ze zijn ontzettend handig, want je koopt nooit teveel. Heb je drie wortels per week nodig, koop je er drie. Geen pak van een kilogram.  Je vinkt aan wat je al in huis hebt en koopt géén rommel. Hop. Prima. Koekjes worden automatisch geschrapt uit je winkelkarretje! 

Een bundel op GoogleDrive met je menu, je boodschappenlijstje met aanvinkhokjes én 24 receptfiches van tussendoortjes, lunches, ontbijt en diners

Een van de recepten van deze weekmenu is de "Statement Bowl", omdat ik, op mijn 28ste verjaardag, een statement wil maken: "Je bent niet alleen". Bezig zijn met je gewicht is en blijft voor vele meisjes, vrouwen en ja, zelfs meer mannen dan je zou denken, een enorm issue. Niemand geeft het graag toe. Liefst wil je uitroepen "Ik ben gewoon skinny hoor, ik ben er hélemaal niet mee bezig."
Obsessief jezelf aanschouwen in de spiegel, de rolletjes op je heupen meten tegenover de dag voordien -já, ze lijken echt 'groter'- en op de weegschaal gaan staan, 's ochtends, na het toiletbezoek en na een intense run waar je jezelf voorbij stak. Help. We hebben hulp nodig! Dus, daarom een statement. Ik wil door het leven gaan als 'skinny bitch' en dat is best heavy shit. Ik schaam me niet om te zeggen dat het veel van me vraagt en m'n leven voor een groot stuk beheerst. Dat is moeilijk. Maar bij deze schreeuw ik het uit. Jij, die andere 'skinny-wannabe', voel je maar aangesproken. We zijn niet alleen. Bij deze. Poeh. Heb ik dat even van me afgeschreven. 


Even over de 'bowls', ze zijn razend populair in de plant-based keuken in Australië. Een bowl maak je voor jezelf, of voor een grote groep mensen.
De basis is super simpel. Je kiest 2 stukken rauwe groenten, zoals worteltjes en komkommer. Daarna zorg je voor 2 soorten warme groenten, zoals roasted pompoen en gewokte spinazie. Voorzie 50g granen en een stevig
e eiwit-boost en klaar-is-kees. 6 Kleuren op je bord is ideaal. 
Een dressing moet erbij, om de boel te 'verbinden'. Hier kies je wat je maar lekker vindt. Rekening houden met je voorgaande ingrediënten hoeft niet, want ze hebben immers niets met elkaar te maken. 

Zin in meer HandsOffMyFood-menu-recepten? Stuur ons ff een mailtje. We geven je graag wat meer info over hoe en wat. Ook vragen vuur je maar af. Handsoffmyfood@hotmail.com 

Ingrediënten: 
  • 150g spruitjes
  • 70g broccoli
  • 150g pompoen
  • ¼ rode kool
  • 1 grote wortel, in tagliatelle


BBQ-Tempeh
  • 50g tempeh
  • 1 rode ui
  • 1tl bbq-saus (vegan!)
  • 1tl tamarin
  • 1tl chili kruiden
  • peper en zout
  • 1tl kokosolie


  • 50g quinoa
  • 1el currypoeder
  • zout
  • 2el rozijnen


Pindanoot-saus:

  • 1el edelgistvlokken
  • 1tl miso
  • 1/2tl Dijon Mosterd
  • 1el pindakaas (home-made)
  • 2el sojayoghurt
  • 30ml water
  • paprikapoeder
  • peper & zout naar smaak

How to:

  • Stoom de spruitjes. Na vier minuten voeg je de pompoen bij en na vijf minuten de broccoli. Zorg dat de groentjes zacht zijn.
  • Kook ondertussen de quinoa. Voeg tijdens de laatste minuut de rozijnen toe.
  • Giet af en kruid met currypoeder en een snuif zout.
  • Mix de ingrediënten voor de saus tot een homogene massa.
  • Snij de tempeh in kleine stukjes. Verhit een pan met wat kokosolie en voeg de ui toe tot hij bruin wordt. Bak de tempeh voor 2 minuten. Voeg alle kruiden toe.
  • Doe de rode kool en de worteltjes in een bowl. Voeg vervolgens al de rest toe. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten