zondag 1 november 2015

VEGAN VIBES: Veganistische #quiche? Yes! Met lekkuurree Basilicum-cream en een crispy quinoa-korstje! #miammiam






Oh wauw. Zelfs tijdens het maken van dit gerecht wist ik dat het resultaat echt ééntje-om-mee-uit-te-pakken zou zijn. Mediterraans top-gerechtje? Eh ja! Look, look look. En ook paprika, courgette en een hele hoop Italiaanse kruiden. Comfort-food met hoog pizza-gehalte! Dit is wat je nodig hebt! 



Zin om er andere groentjes op te leggen? Probeer het met wat je maar wil! Asperges in de zomer, jonge worteltjes in de lente, go crazy! ;)

Mijn missie wordt gedreven door een waanzinnige drang naar het perfecte quiche-alternatief. Ik probeerde al eerder een vulling met tofu uit, maar dat kon me niet volledig bekoren. Ondertussen zie ik overal heerlijke quiche, maar altijd een dikke no-go voor deze healthy vegan-foodie. Dus, experimenteren maar!
De korst van dit lekkers maakte ik van quinoa. Gekookt en nadien in een oven gekorst. Laat het geheel lekker kleven door een vegan-eitje (lijnzaad & kokend water).

Vaak vragen mensen me 'hoe ik nieuwe recepten bedenk'. Nu, eigenlijk probeer ik steeds te beginnen uit een echt probleem. Bijvoorbeeld. Ik wil comfort-food. Ik hou van quiche. Maar ik krijg er niets mee gemaakt. Oh Ohw. 
En dan begint het. Ik kruip in bed en bedenk welke smaken ik tegenover elkaar wil zetten. Ik bedenk welke kooktijden, bindmiddelen,... er passen in het gerecht. Dan ga ik aan de slag en baseer ik me op recepten die ik vroeger, voor mijn healthy-periode (-oh, die periode was écht heavy stuff-) bij elkaar kookte.
Volgens mij is het dus zo... Ik heb een hoge experimenteerdrang naar nooit-eerder-gemaakte-recepten. Ik ben een piekeraar. De beste manier om niet te piekeren over eten, is ermee te experimenteren tot ik maak waar ik van wakker lig. En dan, dan is het tijd voor wat nieuws.. :) 



Ingrediënten

Korst:
- 2 kopje drie-kleuren-quinoa
- 2 lijnzaadeitjes (1/4 kopje gebroken lijnzaad + 1/4 kopje kokend water, 5 minuten geweekt tot een gel)
- 1el Italiaanse kruiden (gedroogd)
- 1teentje look, geperst
- Keltisch zeezout & Peper
Basilicum-roomsaus: - 1 kop cashewnoten (geweekt!) - 1el citroensap - 1/2 kopje water- 1 teentje look - Een beetje peper en Keltisch zeezout - Een bosje basilicum 

Groenten: - Kerstomaatjes, in verschillende kleuren, gehalveerd - 1 Rode ui, fijngehakt - 1 courgette, in lange plakken (met de mandoline!) - 1 rode en 1 groene paprika, in kleine blokjes 



How to: 
- Verwarm de oven voor op 180°.
- Kook de quinoa gaar. Giet af, door ene zeef, en zorg voor zo weinig mogelijk vocht. -  Meng de quinoa met de Italiaanse kruiden, het geperste teentje look en de lijnzaadeieren.
- Beleg een quiche-vorm met bakpapier en stort er de boel op uit.
- Druk alles goed aan en 'kneed' randjes' naar boven.
- Beleg met een stukje bakpapier en rol nu, met een deegrolletje, de bodem stevig plat.
- Bak de boel 15 minuten in de oven op 180°C.
- Maak nu de cashewroomsaus. Meng alle ingrediënten, behalve de basilicum in een high-speed-blender.
- Hak de basilicum fijn.
- Meng de cashewsaus met de basilicum.
- Smeer de saus uit, over de bodem van de quiche. (Laat hem nog even in de vorm).
- Bekleed het geheel nu met de  groentjes. Let your creativity flow! :)
- Bak de boel nog 40 minuten in de oven.
- Klaar is je yummie-pizza. Reken op "Wow!"-ogen :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten