vrijdag 6 november 2015

SKINNY SINNER: Vanilla #cheesecake -In love with Vintage!- met vleugjes retro, vanillespikkels, en kokosmelk. Just perfect!



Mijn zoontje werd vier afgelopen week! Feest in m'n huis! Ik had zo onwijs véél zin in een echte heeerlijke raw-vanilla-cake, dat ik besloot om er eentje in elkaar te blenden. Niet zomaar eentje, ook ik wil wel eens een keertje uit m'n comfort zone. 
Een gelei als topping, gemaakt van cactus-vijg en ingedikt met agar-agar? Dat was op alle vlakke nieuw! Nooit eerder proefde ik cactus-vijg, -laat staan of ik wist hoe je hier aan moest beginnen snijden- en gebruikte ik een plantaardig gelei-middel. 

Tijdens het blender met m'n high-speed-Vitamix en het uitlepelen van m'n potjes werd m'n hele lijf warm vanbinnen. Raw-patisserie, dat is echt waar ik wat mee wil doen! Suikervrij bakken, vriezen en mensen verlekkeren met fantastische kleuren en smaken, oh ja... dat is het enige, het enige waar ik écht van droom.
Terwijl ik gefacineerd toekijk hoe mijn blender cashewnoten veranderd in een dikke, romige vanillebrei... dwalen mijn gedachten af naar mijn eigen hippe foodtruck ergens op een fijn plekje in de buurt. Hemels. 

Mijn mama staat glimlachend te kijken. Tja... Als de dochter gaat dromen... 

Maar dus, geniet ondertussen vooral van m'n taart. Want daar draait het toch om... Om lekkere romige taart, met zwarte-vanille-spikkels, met liefde gemaakt. 


Base: 
- 1 kop Para-noten
- 1/2 kop Pecan-noten
- 1/2 kop Kokosnootrasp
- 6 Geweekte medjoul-dadels, in fijne stukjes
- 1el Nootmuskaat
- 1 Snuifje Keltisch zout

How to: 
- Blend de noten tot poeder.
- Voeg de dadels en de nootmuskaat toe, samen met het zout en de kokosnoot.
- Mix tot het geheel smeuïg wordt en de korreligheid verdwijnt.
- Zet de boel 15 minuten in de diepvriezer en maak de filling.

Filling: 
- 3 Kopjes cashewnoten, geweekt voor minstens 4 uur.
- 1/3 Kopje kokosnootroom (zet een blikje kokos in de koelkast en schep er, na enkele uren, de room af)
- 1/2 Kopje ahornsiroop
- 1/3 Kopje Citroensap
- 1 Vanillestokje (merg)
- 2/3 Kopje gesmolten kokosolie

How to:
- Blend alles tot een homogene massa. Let op, dit duurt even!
  Wil je echt raw? Zet je blender dan elke 30 seconden even uit. Zo voorkom
  oververhitting.
- Geduld Geduld Geduld. Er mag géén brokje cashew meer te zien zijn. Het geheel is
  homogeen en ziet er goddelijk uit.
- Stort alles uit op de basis en zet opnieuw in de diepvriezer.

Topping: 
- 1 Kopje fruit naar keuze. Geblend tot een sapje. Niet in de sapmachine!
- 1 El Agar-Agar (Natuurlijk geleermiddel)
- 185ml water
- 60g kokosbloesemsuiker 

How to: 
- Kook de kokosbloesemsuiker en het water, samen met de agar agar.
- Laat de temperatuur zakken en laat het zaakje vijf minuten sudderen.
- Roer regelmatig.
- Haal de boel van het vuur en roer het fruit door de suikergelei.
- Zet de boel aan de kant voor tien minuten en laat alles even afkoelen.
- Stort alles uit over de cake en zet de boel 45 minuten in de koelkast.
- Bewonder je cake en bewaar nog tot consumeren in de koelkast!

Topding! Believe me! :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten