dinsdag 27 oktober 2015

SUPER SOUP: Maïssoep #yellow #sunnyday #supersimpelesoep



Sommige dingen moet je niet moeilijker maken dan ze zijn. Mijn hoofd bijvoorbeeld is hier een pracht van een voorbeeld van. Het maakt de zaken altijd moeilijker dan ze zijn. Ingewikkeld zelfs. Met kronkels en denkrimpels tot gevolg. En hoofdpijn. Een aversie met zonlicht -hoe erg moet ik het dan hebben?!- en zin in warm lekkers door m'n lijf. M'n temperatuur daalt makkelijk een graatje of twee en ik ril zowat uit mijn huid. Het enige wat me kan helpen door deze herfst-dip te komen is soep. Hoewel ik het een week raw ging houden, is de koudheid -ook al scheen de zon!- me iets te sterk aanwezig. Met blijheid omhels ik een kopje soep en snuif de geur op van pure troost. Ah. Hallo herfst. Ik was even vergeten dat ik je ook lief kon vinden. 


Deze maïssoep komt uit een knoerd van een boek. Avalon bracht, nog niet zo héél lang geleden een prachtig hebbe-ding uit dat elke plantbased-lover in huis moet hebben. Yes, misschien, als we hem helemaal beu zijn -zou dat?!- kunnen we hem wel even in een give-away stoppen. "Grow - Eat - Share" is meer dan een kookboek. Net zoals Avalon meer is dan een Gents restaurant.
Hier een voorproefje. En dat voorproefje proefde heerlijk. 


Ingrediënten: 
- 4 kolven maïs
- 4el witte miso
- zeezout
- 1l water 


How to: 
- Breng de liter water aan de kook.
- Ontdoe de maïs van zijn bladeren.
- Kook de maïs in de pot, een tiental minuten. Zorg dat de kolven nét onder water staan.
- Neem de kolven uit de pot. Snij de maïskorrels van de kolven. Doe de korrels weer in het kookwater.
- Mix met een staafmixer het geheel tot een gladde brij.
- Giet door een fijne zeef.
- Voeg de miso toe aan de soep. Mix nog een keertje door.
- Werk af met een blaadje basilicum en chiazaadjes.

Klaaaaar! Yummie! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten