zondag 4 oktober 2015

PUMPKINIZE IT: #Pompoenen om te zoenen met een romig kokosmelksausje en een snuif kaneel -enkelvoorgenieters!-


De grootmoeder van mijn kids had balletjes met krieken gemaakt. Dit typische zondagse gerecht kon me vroeger echt vrolijk maken, maar vandaag verscheen er dan toch eerder een diepe denkrimpel. Een weekend vol workshops en tja... een lege ijskast was het resultaat. Ik snuffelde even door mijn onderste groentenlade en jeps, alles was ik dacht nodig te hebben lag op mij te wachten: een mini-butternutpompoen en een wortel. Nog een uitje, hazelnoten, specerijen en peterselie uit m'n tuintje later was het echt een heerlijk gerechtje. Die balletjes met krieken? Nee... geef mij maar deze herfstige kruidige schotel! 



Trouwens, wist je dat je de schil van de meeste pompoenen niet hoeft te verwijderen? Ze zit vol vezels en dat is super-gezond! (En het bespaart je een hoop snijwerk!)


Ingrediënten (voor 1 persoon!) 
- Een mini-butternut (en daarmee bedoel ik écht een kleintje) in blokjes
- Een dikke wortel in blokjes
- Een ui fijngesnipperd
- 50g rode linzen
- 200ml kokosmelk
- 200ml water
- 1 handje rozijnen
- 1 handje grof gehakte hazelnoten
- een klein bosje peterselie, grof gehakt
- 2tl garam masala
- 1tl kaneel
- 1tl komijnzaadjes 

- peper, zout, olijfolie
- 2cm geperste gember


How to: 
- Fruit de ui in de olijfolie.
- Voeg de specerijen (kaneel, komijn en garam masala) toe.
- Laat de ui glazig worden en pers de gember met een knoflookpers uit over de pan.
- Voeg nu de kokosmelk toe in de pan en evenveel water.
- Roer alles goed door, ook het eventuele aanbaksel van de pan.
- Voeg de rozijnen toe en een snuif zout.
- Na even te sudderen voeg je de linzen toe.
- Roer alles goed door elkaar en voeg worteltjes en pompoen toe.
- Laat nu alles sudderen tot de pompoen klaar is. Voeg, indien nodig, af en toe wat water bij.
- Hak de peterselie en de hazelnoten grof.
- Werk je bordje af met peterselie en hazelnoten.

Lekkkkkurrr! 


Misschien hou je ook van... 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten