dinsdag 13 oktober 2015

POWER BREAKFAST: Zoeter dan zoete ontbijttaart!


Het is zover: het eerst sinterklaas reclameboekje zat in mijn brievenbus. Ik vind dit wel griezelig vroeg! Ik zal op school dan wel leren dat de jongste kleuters nog geen tijdsbesef hebben. Nu de speelgoedwinkels zullen er wel voor zorgen dat ze niet vergeten dat de goede man nog moet langs komen.
Stiekem moet ik toegeven dat ik die boekjes nog steeds graag bekijk. Al die kleurrijke spelletjes en roze barbies blijven toch even schattig! Hierdoor kreeg ik ook zin om mijn flesje koekkruiden uit de kast te halen, want het is tenslotte toch al herfst.


Deze ontbijttaart lijkt veel op de ontbijtkoek/honingkoek die je in de winkel kan  kopen, als zo gezegd 'gezond tussendoortje/ontbijt'. Hij is even zoet en de structuur is ook zo lekker plakkerig, maar wel honderd keer gezonder!

Ik heb rozijntjes gebruikt voor de textuur en zoetheid omdat mijn dadels op waren. Gebruik dus gerust dadels als je die hebt en lekkerder vindt.

Wat heb je nodig?
Voor een kleine bakvorm 1-2pers.


  • 150gr meel, ik heb de helft havermout en de helft boekweit gebruikt.
  • 2 handjes donkere rozijnen
  • 2 eetlepels maple syrup
  • 1 grote eetlepel honing/rijstsiroop
  • véél koekkruiden, heb je deze niet? gebruikt dan kaneel
  • 1 ei
  • 100ml water
  • 1/2 theelepel bakpoeder
 How to? 

  • Verwarm de oven op 170 graden.
  • Als je een goede blender hebt kan je alles hier in kieperen en mixen.
  • Zoniet, dan laat  je best je rozijnen of dadels een paar uur weken en mix je ze eerst met het water. Nadien voeg je dan de rest erbij.
  • Vet een ovenvorm in of bekleed met bakpapier.
  • Giet het deeg in de bakvorm en bak voor ongeveer 40-50 minuten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten