woensdag 23 september 2015

VEGAN VIBES: Herfst op je bord met #Knolselder -hé, vergeten groenten!- en een oergraan! #Boekweit #Oesterzwammen -2good!-




Hoewel ik een écht zomermens ben -ik hou van de zon, een gebruind velletje,...-, kan ik zo genieten van de herfst. Liefst thuis. Onder een dekentje, met een goed boek. Vandaag brandde voor de eerste keer onze kachel. Het toppunt van comfort. Geef me vrienden rond een tafel, veel en lekker eten, een grote korf hout om het vuur aan te wakkeren en ik ben de gelukkigste mens op aarde. Samen filosoferen we over een plekje samen onder de zon. Weg van de drukte
Aan de andere kant droom ik van datzelfde rustige plekje, hier in mijn eigen huisje. Hoewel er nog wat werk voor de boeg is, kan ik het hier het geluk wel vinden. Uiteraard speelt mijn keuken daar een grote rol. 

Herfst betekent voor mij warm eten. Hoe graag ik ook in de salades en sappen duik, een heerlijke pot geurende gebakken champignons, romige boekweit en geroosterde hazelnoten maken de warmte zo in me wakker. Dit gerecht is best stevig, zowel als 'vulling' als van smaak. Knolselder heeft een typische smaak. You love it or you hate it. Hou je meer van bieten, kan je die evengoed gebruiken. Maar ga voor herfstige producten. Die komen gewoon beter tot hun recht.

Voor we naar het recept over gaan, wil ik trouwens de 33 leden van de Vegan-Challenge die in ons team stapte alvast héél erg bedanken! Wauw! Ik had niet verwacht dat we met zo'n fijn team zouden zijn. In mijn hoofd spelen hele leuke meetings. Het allerliefst had ik een reuze-vegan-feestje georganiseerd. Ik zie ons alle 35 komen met elk een eigen kleur van voedselschotel. En ja, dan mag er een mega regenboog aan eten gemaakt worden. Meer details volgen ongetwijfeld volgende week! :)
Keep up the good work foodies! :) Jullie toverden een glimlach op mijn gezicht!


Maar nu... even terug naar die herfst op je bord. 

Ingrediënten: 
- 2 tenen knoflook, geperst
- 3 sjalotten, fijngehakt
- een groot bakje oesterzwammen, gescheurd in grove stukken

- 1 knolselder (de bladeren kan je juicen nadien!) in blokjes of twee grote rode bieten
- 200g boekweit
- 1,2 liter paddenstoelenbouillon (kook eventueel gedroogde champignons in 1,2l water en giet af)
- 50ml witte wijn
- 2el fijngehakte verse rozemarijn
- sap van 1 limoen
- een grote scheut sojasaus
- enkele handen vol veldsalade of rucola
- 70g hazelnoten, grof gehakt
- een bosje basilicum, grof gehakt
- enkele eetlepels edelgistvlokken
- zonnebloemolie 


How to: 
- Stoof de ui en de knoflook in een likje zonnebloemolie. Gebruik een pan met dikke bodem.
- Voeg de boekweitkorrels toe en roer goed. Laat ze licht bruin worden. Roeren is écht belangrijk!
- Voeg de witte wijn toe en laat hem al roerend wegkoken.
- Giet nu de helft van de bouillon bij de boekweit en zet het vuur zachter.
- Na een minuutje of tien voeg je de knolselder of de biet toe, samen met de verse rozemarijn.
- Hou de boel goed in de gaten en voeg regelmatig bouillon toe, als je mengsel te droog wordt.
- Laat alles op een laag vuurtje gaar koken.
- Bak de oesterzwammen in een scheutje olie goud en blus ze met sojasaus. Zet even apart.
- Rooster de gehakte hazelnoten in een kleine droge pan.
- Meng nu de boekweit, de noten, de paddenstoelen, de veldsalade met de edelgistvlokken. Vergeet de basilicum niet!


Njammieee! <3 


Misschien hou je ook van... 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten