dinsdag 25 augustus 2015

HOW TO KEEP IT CLEAN: Dit, en niks anders heb je nodig. #keepitclean #goforlean #youonlyliveonce





"Je leeft maar een keer", zeggen mensen vaak tegen mij. Wanneer ik die heerlijke wafel vriendelijk de deur wijs, of wanneer ik het koekje naast m'n koffie laat voor wat het is. Op m'n beste vriendin's huwelijk knikte ik vriendelijk naar de stoofvleessaus en de ijsboer laat ik passeren.
Ja, ik leef maar een keertje. En dat wil ik dus goed doen ook. Vandaag ben ik een jaar 'clean'. Ik verloor 16kg en kwam er opnieuw 6 bij. Of ik dat erg vind? Ja. Maar het is maar beter zo. Ik heb eindelijk, naar een jaar schommelen mijn ideale gezond gewicht gevonden. Minder streng dan in het begin, maar nog steeds met verregaande principes. 

Of ik op dieet ben? Neen, zo weiger ik het te zien. In het afgelopen jaar heb ik me niet een keer op dieet gevoeld. Niet omdat ik de suiker skip, maar omdat ik gewoon niet wil dat suiker mijn lichaam 'binnentreedt'. Niet voor mijn gewicht, maar wel om wat het met m'n hele lijf uitzet. 

Vandaag geen receptje. Vandaag een 'wat-gooi-je-in-de-vuilnisbak-bericht' (alles wat niet in het lijstje staat).  Je hebt tientallen diëten, waarbij je punten of calorieën telt. Dat is niet aan mij besteed. Ik startte telkens echt erg gemotiveerd, maar vond de voldoening niet in de kleine porties, de beperkingen, de eindeloze lijstjes en gewogen kommetjes. Ik eet op het gevoel. Ik kieper 'kopjes' en 'eetlepels' samen, ik roer wat en proef. Ik kruid bij en ben tevreden.
Samen met HandsOffMyFood ging er een wereld open van groenten, kruiden, specerijen en onbekende ingrediënten. Nog elke keer denk ik in de winkel 'Hé, dat ken ik niet? Wat is dat?'
Samen met de biowinkels -die als paddenstoelen uit de grond rijzen-, ontdekte ik amarant, farro, hennepmelk en chiazaad. Je hebt géén excuus meer om deze producten 'niet' te vinden. Ze zijn overal. Vooral op Google! 




Welke ingrediënten heb je nodig? 
Hieronder een basis van wat ik in mijn keuken grotendeels nodig acht. Ik krijg een beetje zenuwen als bepaalde zaken niet in de buurt zijn...Dat noem ik de basis. 

Er komt een nieuw schooljaar aan. dus ook voornemens. Zet je voor je kast, grijp een grote vuilniszak en gooi alles weg wat niet thuis hoort in een gezonde keuken. 


HandsOffMyFood, the base 

  • Olijfolie 
  • Zonnebloemolie 
  • Verse kruidenplantjes: rozemarijn, tijm, basilicum, munt, oregano, bieslook, gember
  • Specerijen (verzamel ze, na een tijdje heb je er massa's!): kurkuma, paprikapoeder, komijnzaad, curry (investeer in een degelijke gele curry), kaneel(stokjes), steranijs 
  • Zongedroogde tomaten (gedroogd) 
  • (Grof) zeezout en peper 
  • Balsamicoazijn 
  • Tomatenpuree 
  • Uien 
  • Knoflook 
  • Appels (jonagold)
  • Augurken 
  • Grove mosterd
  • Boekwijtmeel
  • Speltmeel 
  • Noten: amandelnoten, hazelnoten, pecannoten, walnoten en cashewnoten (Ik hou ervan als m'n potten altijd gevuld blijven) 
  • Zwarte of rode rijst 
  • Sobanoodles 
  • Plantaardige melk (Ik koop elke week 4 verschillende o.a. amandelmelk, hennepmelk, speltmelk en rijstmelk).
    Vermijd zoveel mogelijk sojamelk! Het is namelijk niet de meest ecologische keuze... 
  • Speltroom 
  • RAW Cacaopoeder 
  • Vanillestokjes 
  • Wijsteenbakpoeder (in de betere natuurwinkel... must have!)
  • Rozijnen 
  • Gedroogd fruit: dadels, abrikozen en vijgen (Ongezoet! Check de ingrediënten)
  • Havermout
Uiteraard heb ik in mijn keuken nog een aantal zaken extra staan. Het is zinvol om te starten met een basis en de ongezonde zaken uit je kasten te gooien. Zo kan je afscheid nemen van je spaghetti en sobanoodles in de plaats kopen. Het verschil proef je amper -oké, als je heel kritisch bent!- en het is een heel stuk beter voor dat strakke lijf van je!
Als je toch even gek wil doen en je portemonnee wil mee, de onderstaande zaken zijn ook echt niet mis in je keuken!  

  • Gezond graan zoals quinoa, haver, boekweit,... 
  • Sojasaus (ingrediënten even nakijken!) 
  • Plantaardige yoghurt (ik koop toch 500g per week, al was het om onder mijn niet-creatieve granola-ontbijt te mixen) 
  • Spirulina of Chlorella-poeder. Oké, ik wéét dat dit een dure aanschaf is. Bedenk dat dit een potje goud-voor-je-lijf is en dat je werkelijk waar een half jaar kan gebruik maken van dat groene poeder. Geloof me, dit bouw je op. Je giet heus geen eetlepel spirulina in je smoothie. En als je dat doet... dapper! Uitspuwen is zonde... ;)
  • Tofu en seitan. 
  • Gedroogd zeewier. Of, verkruimelde nori-vellen. Sluit wel af in een luchtdicht bakje. 
  • Chiazaad. No words needed. 
  • RAW Cacaonibs. 
  • Gojibessen 
  • Hennepzaad
  • Azijn: Appelazijn, rode wijn-azijn, witte wijn-azijn, ... 
  • Tahin
  • Kokosvet 
  • Ahornsiroop 
  • Kokosbloesemsuiker (ook duur, maar je bent er sowieso héél zuinig mee) 
  • Pure chocolade +80%
Verder? Wekelijks een PROPVOLLE koelkast groenten. Dat wil zeggen dat er in dat winkelkarretje niets anders ligt dan versheid. Sla gangen met koekjes, brood, ... gewoon over. 
Overlaad je fruitschaal met kilo's fruit. Je hebt minstens 6 verschillende soorten nodig; Ga voor dingen die lang vers blijven zoals appels, kiwi's, sinaasappels,... 
Voorzie ook altijd twee tot drie trossen bananen en wat avocado. Als je een hongermomentje krijgt, blend je zo een chocolademousse in elkaar. Tenminste, als dat RAW Cacaopoeder niet op is! 

#Keepitclean  #Goforlean 


6 opmerkingen:

  1. al wat op je beide lijsten staat, staat hier ook in de voorraad-en koelkast en ja sinds een goed jaar heb ik brood uit mijn voedingspatroon gebannen en we voelen ons zoveel beter. Ik vind dat je een mooie en interessante site hebt, doe zo verder.....ik pik eer regelmatig leuke receptjes uit! PROFICIAT!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Marleen! Super dat jij zo goed bezig bent en we vinden het echt leuk dat we jou erbij kunnen helpen ;)
      xoxo
      Charlotte & Lieselotte

      Verwijderen
  2. Hallo daar! Ik heb nog een vraagje... Ik zie nergens 'spelt' in je lijstje staan. Is dit ongezond? Groetjes, Lore

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Lore. Neen hoor! Spelt is gezond, het hoort 'in mijn hoofd' bij de gezonde granen, tussen haver en boekweit.
    Wel opletten dat je altijd volkoren-spelt-meel neemt :) Anders kan je net zo goed gewoon tarwebloem kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  4. Thanks! :) Ik lette daar dus nog niet op bij het kopen van bloem... Merci dus voor de tip! Is er ook zoiets als volkoren boekwijt? :D (sorry, ben echt een leek)

    BeantwoordenVerwijderen