zaterdag 25 juli 2015

SKINNY SINNER: Bananenkwarktaart! *Om heel even weg te dromen NJUMMIE*




Waaaaaat? Ik heb hier nog steeds geen dessert gepost.
Tijd om daar even wat verandering in te brengen. Dit kan ik niet zomaar laten voorbij gaan : Bananenkwarktaart (met een krokante chocoladebodem)! 

Tegenwoordig ben ik een beetje verslaafd aan lifestyle magazines, zeker die waar recepten de hoofdrol in spelen. 
Toen kocht ik voor het eerst Paleo Lifestyle (tevens is dit het allereerste paleo magazine van Nederland)! Paleo is eigenlijk puur en onbewerkt eten, echter eten ze dus wel vlees en vis. 
Toen ik de foto van deze taart zag, was er geen twijfel meer mogelijk.. deze zou ik zelf uitproberen.
Ik geef eerlijk toe dit is dus echt de eerste keer dat ik zelf een taart ging maken.. Ik ben echt een 'groentje' in de wereld van desserts. 
Al houd ik enorm van 'supereasy' gerechtjes is deze wel wat meer werk, maar geen nood, ik nam de tijd en begon er gewoon aan met een leuk muziekje op de achtergrond en een lekkere gemberthee
Met veel dank voor dit recept Mitchel Van Duren.

Wat heb je nodig?
(voor 1 taart)

Ingrediënten voor de bodem:
  • 25 g amandelmeel
  • 55 g kokosmeel
  • 1 el rauw cacaopoeder
  • 1/4 tl keltisch zeezout
  • 1/4 tl bakpoeder (ik gebruikte wijsteen bakpoeder)
  • 5 el kokosolie (gesmolten)
  • 5 el honing
  • 1 ei
  • 1 tl vanille-extract
Ingrediënten voor de vulling:
  • 2,5 el grasgevoerde gelatinepoeder(natuurwinkel, plantaardige gelatine)
  • 2 zeer rijpe bananen
  • 250 ml kokoscrème
  • 50 ml amandelmelk (ik gebruikte soyamelk)
  • 5 el esdoornsiroop 
  • 2 el arrowroot
  • 1/2 tl keltisch zeezout
  • 3 eierdooiers
  • 3 el kokosolie (gesmolten)
  • 1 tl vanille-extract
  • 1 el honing
Voor de garnering:
  • 1 rijpe banaan
  • 40 gram cacao nibs
  • blauwe gedroogde bessen (optioneel)

How to?

  • Verwarm, voor de bodem, de oven voor op 175°C. Bekleed een springvorm met een doorsnede van 20 cm met bakpapier.(Ik gebruikte een springvorm met doorsnede van 30 cm en dan krijg je een grotere platte taart zoals je kunt zien op mijn foto.)
  • Mix de droge ingrediënten in een mengkom door elkaar. Klop de natte ingrediënten in een tweede mengkom met een garde door elkaar. Schenk de natte bij de droge ingrediënten en mix tot deze volledig zijn vermengd. Kneed tot een deegbal, rol in vershoudfolie en laat 20 minuten in de koelkast rusten.
  • Leg een groot vel bakpapier op je werkblad, leg het deeg erop en dek af met een tweede vel bakpapier. Rol het deeg uit, verwijder het bovenste bakpapier en plaats je vorm op het deeg om de maat te bepalen. Haal de vorm weg, snijd het deeg mooi rond uit en leg op de bodem van de springvorm. Bak de bodem in 13-15 minuten in de voorverwarmde oven gaar. Neem uit de oven en laat volledig afkoelen.
  • Los intussen, voor de vulling, het gelatinepoeder op in 80 ml koud water door met een garde te roeren. 
  • Doe de bananen, 100 ml van de kokoscrème en de amandelmelk in een blender of keukenmachine en mix tot een egale massa. Voeg de esdoornsiroop, arrowroot, zout en eierdooiers toe en mix nogmaals.
  • Schenk het mengsel in een steelpan en breng al roerend, met een garde, op halfhoog vuur aan de kook tot een dik plakkerig mengsel is ontstaan.Pas op dat het niet aanbrandt. Schenk het bananenmengsel terug in de blender of keukenmachine en voeg de opgeloste gelatine en de kokosolie toe. Mix tot een egaal mengsel. Schenk in een kom en laat 1 uur in de koelkast afkoelen.
  • Neem het bananenmengsel uit de koelkast. Doe de resterende kokoscrème met de honing en het vanille-extract in een mengkom en klop met een elektrische mixer luchtig. Voeg aan het bananenmengsel toe en klop op de laagste stand door elkaar. Verdeel de vulling over de bodem en laat een nacht in de koelkast opstijven.
  • Neem de taart uit de koelkast en haal een mesje tussen de rand van de springvorm en de taart door. Verwijder de rand en leg de taart op een schaal. Garneer met de plakjes banaan en de cacao nibs.
TIP: Je kunt kokoscrème maken door een blik volvette kokosmelk (met een percentage van meer dan 70 procent) een nacht geopend in de koelkast te zetten. Het kokosvet scheidt zich dan van het water en komt bovenop te liggen. Schep het eraf en je hebt je kokoscrème.





ENJOY!!! Super enthousiast, mijn allereerste taart is een succes!

VEGAN EXTRAATJE!
(Made by Charlotte)
Willen jullie graag een vegan versie van bananentaart? Charlotte speelde het klaar om zelf nog VOOR dit magazine op de markt kwam een simulaire vegan bananentaart uit haar duim te zuigen! Yahoooo! 

*VEGAN*Bananentaart!

Nog meer taart?


Purple pie!



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten