woensdag 10 juni 2015

VEGAN VIBES: #Italian salade want eh... 't is ZOMER! -I fell in love with Mediterranean food... and wine. Lots of wine.-


Hoewel ik deze zomer de Europese grond verlaat en me zal laten verleiden door Vietnam, ben ik verliefd of Toscane. Op Italië. Op zongedroogde tomaten -neen, niet die harde toestanden uit de winkel, ik bedoel de sappige exemplaren-, op de geur van basilicum, op de smaak van heerlijke in de zon gerijpte tomaten, verse olijven. Oh echt. I love it.
Jammerlijk genoeg is mijn Mr. Foodie op en top Belg -ik had'm ook wel in de Italiaanse versie gewild-, en moet ik mijn Zuiderse foodstuff kopen in de plaatselijke supermarkt. Geen nood, met de juiste kruiden en mengelingen kom je al een heel eind. 


Trouwens, mij hoor je niet zeuren over Mr. Foodie. Al zingt hij geen serenades onder mijn balkon en noemt'ie me niet "principessa", koken kan hij wel. Like I told ya before... Liefde, gaat door m'n maag! 


Ingrediënten: 
- 225g farro
- 1 courgette, in kleine plakjes
- 1 gele paprika, in kleine reepjes
- 1 venkelkol, gehalveerd en in plakjes
- 15 kleine rijpe kerstomaatjes (in de zon leggen die handel!)
- 2 tenen knoflook, geperst
- een scheutje olijfolie, koudgeperst als dat kan!
- zout en peper uit de molen
- sap van 1 citroen
- een handvol basilicum (overdrijf maar wat)
- een handvol munt (ook hier geldt, beter teveel dan te weinig)
- 150g kalamataolijven, zonder pit
- een handje vol pistachenoten, fijngehakt

!Tip: Ben je non-vegan? Rasp grote krullen pecorino over je salade. 
!Gluten-intolerant? Gebruik boekweit, prima alternatief! 

How to: 
- Kook de farro volgens de verpakking. Eventueel voeg je wat groentenbouillon toe aan je farro, lekker!
- Verwarm je oven op 200°C en leg de venkel, courgette en paprika samen met de tomaten (hartje naar boven) op de bakplaat.
- Bestrooi de hele handel met de geperste look en een flinke scheut olijfolie.
- Peper en zout erover!
- Zet alles ongeveer een half uurtje in de oven.
- De groentjes moeten een beetje knapperig zijn, hou ze goed in de gaten.
- Doe de farro in de kom van de groentjes.
- Voeg de kruiden, de pistachenoten en de olijven toe. Roer goed om. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten