maandag 1 december 2014

HEALTHY HOLY MAN: Speculoos met noten... Nomnomnom #Noeggs #Sugarfree #Gluthfree

Nu, na de smoothie van gisteren heb ik de smaak van zoet helemaal te pakken! Het kan ook moeilijk anders. Overal is Sinterklaas! Dit weekend vlogen de zakjes chocolademunten me rond de oren! En oh... 
Niets lekkerder dan een stukje verse speculaas -van die zachte, dikke, zelfgemaakte- met een tasje koffie! Enkel jammer dat er zoveel suiker in zo'n klein koekje kruipt! 
Dit receptje vond ik op een andere foodblog en -hoera!- het is vegan. Ik maakte er een eigen glutenvrije versie van, om een zo clean mogelijk speculaas-koekje-vervangend-lekkernijtje te creëren.
Geef het gerust aan je kids, en smeer er -zo issie volgens mijn dochter het lekkerst- alweer een dik pak pindakaas op. Nu, ik vind hem ook goddelijk met home-made confituur of gewoon helemaal niets!
Enkel voor de kaneel-lovers, maar hé, wat zou speculaas zijn zonder die heerlijk specerijtje? ;)



Ingrediënten: 
- 200g gemixte havermout (havermeel)
- 60g boekweithoning (je kan het ook met andere, ik heb deze gebruikt)
- 100ml kokosolie, gesmolten
- 2tl wijsteenbakpoeder (gewoon lukt ook!)
- 2el speculaaskruiden
- 100ml speltmelk (of andere plantaardige melk)
- 12 ontpitte dadels, in kleine stukjes gesneden
- 1 hand gehakte hazelnoten
- handvol amandelen (voor bovenop) 


How to: 
- Verwarm de oven voor op 180°.
- Zorg dat de kokosolie vloeibaar is.
- Mix de in stukjes gehakte dadels met alle andere ingrediënten. Hou de amandelen nog even opzij.
- Kieper het geheel in een bakvorm, bekleed met bakpapier.
- Strooi de amandelen hier over, druk ze wat aan.
- Zet het mengsel in de oven voor een 50-55 minuutjes.


Smakelijk!!!! :) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten