woensdag 19 november 2014

VEGAN VIBES: Rijstwafel-loempia met ketjaprijst! #nomnomnom


Dit recept is een experiment dat wonderwel heerlijk lukte. Ik weet de exacte afgewogen hoeveelheden niet meer, maar het viel zo mee dat ik het wel MOEST posten op onze blog.
Ik at, toen ik onlangs in Disneyland Parijs was, een vegetarische burger, die ZO lekker was, dat ik besloot om een nog-gezondere-versie thuis na te maken. Het heeft echt wel enkele dagen geduurd vooraleer ik durfde te beginnen aan 'het experiment', maar het loonde, en ik ben nu helemaal voor het rijstwafel-papier. Ik denk dat ik ze in pakken van 100 ga bestellen! 

Laat je niet afschrikken door de veel-vet-bevattende-ingrediënten. De loempia's worden als het ware gefrituurd in kokosolie, maar dat is best oké! Kokosolie bevat zoveel goede natuurlijke ingrediënten en is ook een super basis om te bakken en te braden. Je kan er echt alle kanten mee uit... Smeer het een keer op je huid of haar, ja zelfs daar maak je je lijf helemaal happy mee! 

Tip! Kokosolie kan tamelijk duur uitvallen, zeker wanneer je het in kleine hoeveelheden koopt. In bepaalde winkels, o.a. de 'Bio Planet', verkoopt m'n kokosolie in erg grote voordeelverpakkingen. Handig! Niets houdt je nog tegen om jezelf een heerlijke kokosmassage te geven! Maar eerst, een lekkere loempia! 

Ingrediënten: 
- 400g Spinazie
- Nootmuskaat
- Peper en zout
- 2 Rode uien
- 3 Eetlepels soyasaus
- 3 Eetlepels honing
- 1 Avocado
- 8 Vellen 'rijstwafel-papier'
- Witte champignons, in schijfjes
- 400g tofoe
- Bruine rijst (afhankelijk van de hoeveelheid rijst die je eet)
- 3 Eetlepels ketjap-saus
- Een plantje koriander
- Peper, zout
- Kurkumapoeder
- Paprikapoeder 
- Kokosolie 

How to: 
- Was de spinazie en laat hem slinken in een pan, kruid stevig (!) af met peper, zout en nootmuskaat.
- Snij de rode ui in ringen en karameliseer hem in honing en balsamicoazijn. 
- Snij de avocado in schijfjes.
- Bak de champignons gaar, kruid met wat peper en zout.
- Snij de tofu in 'loempia-grootte' en kruid stevig af met paprikapoeder en kurkuma.
- Kook de bruine rijst volgens de verpakking klaar. 
- Week de vellen rijstpapier in koud water, dep ze droog met een keukenhanddoek.
- Vul ze vervolgens met spinazie, een schijfje tofoe, champignons en avocado. Plooi de binnenkanten naar het midden en rol ze op tot mooie ronde loempia's. Vul ze niet teveel, dan krijg je ze niet meer dicht! 
- Laat kokosolie smelten in de pan, zorg dat je loempia's half in de kokosolie kunnen 'frituren'.
- Frituur de loempia's in porties, laat ze uitlekken op keukenpapier.
- Giet ketjapsaus over de gekookte rijst. Bestrooi met gehakte koriander. 
- Serveer de rijst en de loempia's samen, smakelijk! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten