zondag 14 september 2014

WWWRAAUWFOOD: Dé voorbereiding van Lieselotte #diary1 + Homemade Amandelmelk!

Hoewel Charlotte gelijk heeft, en ik volledig voor de uitdaging wilde gaan, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, wil dat niet zeggen dat ik niet al even lichte paniekaanvalletjes kreeg. "Ik ga niets meer kunnen eten, help"-momenten. Toevallig genoeg botste ik gisteren op een boek in de boekhandel. "Rauw". Ik kon niet anders dan hem aanschaffen. 

De afgelopen 24u verdiepte ik me in het lezen van raw-food-recepten en ben ik gerust gesteld. Lekker zal het zeker zijn. Maar zal het ook 'voldoende' zijn? Ik ben nogal een veel-eter. 
Ik neem me voor om mijn menu's voldoende te vullen en te zorgen voor een stevig avondmaal. Soepjes genoeg in mijn boek. En oh, niet onbelangrijk... zalige desserts! 

Om er zeker van te zijn dat ik niet overvallen wordt door een lege ijskast en een overweldigend hongergevoel heb ik al een volledig weekmenu uitgestippeld inclusief tussendoortjes. Dinsdagmiddag ga ik lunchen en eet ik bij "Eten vol Leven", een hippe rawfoodresto in het hartje van Antwerpen. Ik ben benieuwd! (Ja, de chocoladetaart op de kaart heb ik al gecheckt! Die nemen we, sowieso!)

Verder breng ik elke dag verslag uit van mijn mentale én lichamelijke toestand. Of, ik laat jullie weten hoe verschrikkelijk ik warme maaltijden mis...Mijn grootste angst? Mijn verschrikkelijke drang naar koffie onderdrukken! Ik ben een echte caffeïne-verslaafde en word wakker met een kopje zwart in m'n hand. Phoe! Gelukkig zijn er wel heel wat alternatieven zoals homemade-amandelmelk, homemade-hazelnootmelk,... Maar of ik daar ook zo van zal kunnen houden? Spannend! 

Morgenavond ga ik langs de diëtiste. Zij zal een volledige screening doen van mijn lichaamsgewicht, vetpercentage, ... Benieuwd of dat vrijdag veranderd zal zijn! 

Mijn menu van maandag tot vrijdag vind je hieronder. Zo kan je, als je zin hebt, ook even meedoen! 

Maandag: 

  • Ontbijt: Chia-ontbijt met homemade-amandelmelk, pistachenoten en granaatappelpitjes
  • Lunch: Groene salade van asperges, courgette, spinazie en koolzaadolie
  • Avond Groene soep van komkommer en courgette (koude soep) met mosterdzaadjes, Chinese-koolrolletjes en ananassorbet
  • Tussendoortje: Cashewkoekjes uit de vriezer 

Dinsdag: 

  • Ontbijt: Blauwe smoothie met havermout 
  • Lunch: "Eten vol Leven", rawfoodbar Antwerpen 
  • Avond: Spinazie-avocadosoep met citroentaartjes
  • Tussendoortje: Watermeloensalade 

Woensdag: 

  • Ontbijt: Groene smoothie met havermout 
  • Lunch: Vegetarische caprese van tomaat en avocado
  • Avond: Taboulé van gekiemde zaden 
  • Tussendoortje: Gezonde vegan-raw kokosbonbons 
Donderdag: 

  • Ontbijt: Groene smoothie versie 2 met havermout 
  • Lunch: Klassieke gazpacho met guacamole
  • Avond: Pikante koude soep, paksoi met bonito-tonijn-vlokken
  • Tussendoortje: Gedroogde appel  

Vrijdag: 

  • Ontbijt: Overnight oats met bessen 
  • Lunch: Komkommer-courgettesoep 
  • Tussendoor: raw-chocoladerepen met dadels en noten 
  • Avond: Salade van de koelkastresten! 


Homemade amandelmelk? 


Ingrediënten: 

  • 150g niet gepelde amandelen 
  • mineraalwater
  • 1 verse dadel


How to: 

  • Doe de amandelen in het water en laat ze 12u weken. 
  • Spoel ze af, laat ze uitlekken en verwijder het velletje. 
  • Alle amandelen moeten schoon zijn! 
  • Doe de amandelen met 1 liter water in de blender. 
  • Laat de blender 4xw gedurende 15 seconden draaien, wacht telkens 30 seconden om te voorkomen dat ze te warm worden en er voedingsstoffen verloren gaan. 
  • Doe er een gehakte dadel bij. Blend opnieuw. 
  • Giet de amandelmelk door een nylon / zeef. 
  • Smakelijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten