woensdag 10 september 2014

Linzensalade met mango, heerlijk voor de lunchbox

Nog niet zolang geleden heb ik mijn eerste receptje gemaakt met linzen. Nu enkele maanden later heb ik ze in alle kleuren en staan ze regelmatig op het menu. Geef ze zeker een kans en je zult versteld staan van hoe lekker ze zijn!

Linzen zijn een peulvrucht, ze zijn makkelijk te bereiden en heel veelzijdig. Ze zitten bomvol ijzer, eiwitten, magnesium en B-vitaminen. Een mooie aanvulling dus voor vegetariƫrs en vegans.



Voor deze salade heb ik 'du Puy' linzen gebruikt, ze zijn donkergroen grijsachtig. Deze linzen zijn in de gewone supermarkt verkrijgbaar. In tegenstelling tot de gele of rode variant bleven deze heel bij het koken.

Het is aangeraden om linzen eerst enkele uren te laten weken, om de verteerbaarheid te verhogen. Als ik tijd heb en hieraan denk doe ik dit. Soms heb ik een receptje waarmee ik niet wil wachten om het te proberen en kook ik ze zo.

Ik ben geen fan slaatjes met enkel rauwe groenten, dus ga ik opzoek naar alternatieven. Deze is echt een aanrader voor in je lunchbox!


Wat heb je nodig?

  • 100gr. du Puy linzen
  • halve mango
  • 1/4 rode ui
  • 1 eetlepel verse koriander
  • halve limoen
  • 1 eetlepel olijfolie

How to?

  • Spoel de linzen, kook ze 20 minuten en laat even afkoelen.
  • Snij de mango en de ui en voeg ze bij de linzen.
  • Versnipper de koriander en voeg het bij de linzen.
  • Giet 1 eetlepel olijfolie over de linzensalade.
  • Knijp de halve limoen 'jamie oliver style' uit over de salade.
  • Meng alles goed door elkaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten